Langzaam Internet

Voorkom frustraties.

langzaam internet

Je hebt gekozen voor een bekabelde aansluiting om maximale snelheid en stabiliteit te garanderen. In de praktijk blijkt het echter toch niet zo snel te zijn als in eerste instantie gedacht. Om er achter te komen waar het probleem zit is het belangrijk om een voor een de verbindingen na te lopen. 

Hieronder vindt je de drie meest voorkomende oorzaken van een bekabelde verbinding die niet de volle snelheid van je abonnement haalt. We beginnen met de oorzaak die het eenvoudigst is om te achterhalen, wij raden dan ook om deze volgorde aan te houden als je gaat troubleshooten.

Apparatuur

We beginnen met het apparaat waar je problemen op ervaart. We gaan voor het gemak even uit van een gemiddeld internetabonnement met een snelheid van 300 mbps. Als je computer blijft steken op een lagere snelheid dan dit is het belangrijk om te controleren of de netwerkkaart van de computer de snelheid wel aan kan. 

Het makkelijkste is om het type-nummer van jouw apparaat even op te zoeken, op de website van de fabrikant kun je alle specificaties terugvinden. Heeft jouw computer een 10/100 netwerkkaart? Dan ben je gelimiteerd tot een snelheid van 100 mbps en zal je of de netwerkkaart of de computer moeten upgraden.

Bekabeling

Als het apparaat geschikt is voor een gigabit (10/100/1000) snelheid, dan gaan we verder met de bekabeling. Als je een directe kabel naar het modem gebruikt is dit wat makkelijker te controleren dan een kabel die door de muur loopt maar op de kabel zelf staat een type aanduiding. Als er cat5e, cat6, cat6a, cat7 of cat7a op de kabel staat dan weet je dat dit goed zit. 

Staat er cat5 of lager op de kabel dan kan deze kabel maximaal 100 mbps aan. Om een defecte kabel uit te sluiten kun je altijd een directe test doen op je modem of router door de kabel rechtstreeks aan te sluiten.

Aansluitingen

Een laatste knelpunt kan in de aansluitingen zitten. Dit begint bij je router of switch, controleer of deze gigabit geschikt zijn. Als dit het geval is kan het zo zijn dat de wandcontactdoos waar je internetkabel op uit komt niet geschikt is. Dit is wat moeilijker om te controleren als je het typenummer niet kunt achterhalen. 

Eventueel kan het ook nog zijn dat de wandcontactdoos of een stekker niet goed gemonteerd is. Een UTP kabel bevat 8 aders die in de juiste volgorde moeten zitten. Is de volgorde niet correct aan beide kanten? Ook dan zal je nooit boven de 100 mbps uit komen.

“Eindelijk iemand die geduld heeft en de tijd neemt om mij alles uit te leggen. “

Ons ervaren team lost elk probleem voor je op en neemt de tijd om jou alles uit te leggen.

Woon je in de Bollenstreek? Wij zijn er voor je.

Vanuit ons hoofdkantoor in Noordwijk kunnen wij door de hele Bollenstreek snel op locatie zijn. Geen gedoe met het verslepen van je apparatuur dus.

Ander probleem en hulp op locatie nodig?

Ook voor andere IT problemen bieden wij een oplossing. Wij kijken graag wat wij voor je kunnen betekenen.

Neem contact op

Keurmeester

Geen zorgen, heldere prijzen voor hulp aan huis!

MM-ICT is ICT Waarborg gecertificeerd en mag hierdoor ook erkende keuringsrapporten uitreiken na een reparatie.

R

Transparante prijzen

R

Snel geholpen

R

Duidelijk advies

R

Nazorg en ondersteuning

Start chat
1
Stuur ons een bericht!
Welkom bij MM-ICT! Waarmee kunnen wij je helpen?